top of page
Søk
  • lillebaring

Bæremiljøet under Covid-19 pandemien

Som deler av et prosjekt knyttet til min bæreveilederutdanning har jeg gjennomført en spørreundersøkelse i det digitale bæremiljøet. Jeg hadde en antagelse om at mange bærere* opplever at det digitale miljøet har fått større betydning under pandemien enn før. Videre har jeg vært bekymret for rekrutteringen av nye bærere på grunn av mangelen på fysiske møter og tradisjonelle sosiale arenaer. Jeg ville se om resultatene fra spørreundersøkelsen underbygger egne erfaringer og observasjoner om Facebook-miljøets rolle under pandemien. Resultatene fra spørreundersøkelsen er verdifulle og gir god innsikt i hvordan bærerne vurderer nåtidens bæremiljø. Resultatene er også mer betydningsfulle en jeg hadde sett for meg i begynnelsen.


Spørreundersøkelsen er publisert i Facebookgruppene Norsk Bæregruppe og i Avansert bæresjalsnakk og besvart i perioden 27. januar - 3. februar 2021. Spørsmålene var både flervalgs, ja/nei, skala fra 1-5 og tekst. Det var mulig å legge til fritekst der alternativene ikke passet svareren.


Det er 168 personer som har svart. I forhold til medlemsmassen i Norsk bæregruppe og Avansert Bæresjalsnakk er svarprosenten veldig lav. Det vil si at den empiriske validiteten av resultatene er veldig liten. Resultatene gir likevel en pekepinn på hva deler av bæremiljøet mener om bæring under pandemien.


Hovedvekten av de som svarer på undersøkelsen bruker Facebook for å delta i bæremiljøet, og 70 % svarer at de begynte å bære før mars 2020. Dermed kan jeg konkludere med at de fleste som har svart er erfarne bærere som allerede benytter seg av det digitale miljøet. Allikevel er det noen nybegynnere som har svart og lagt til viktige kommenterer i tekstsvarene.


Av de som svarer på undersøkelsen er det en vesentlig andel som begynte å bære ved å søke opp relevant informasjon på internett, melde seg inn i bæregrupper på Facebook eller etter råd fra venner og familie.


*bærer=omsorgsperson som bærer egne eller andres barn i ergonomisk bæretøy



18 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page